Kun Dior tyyppisestä kotelomekosta esseen väsäsin

Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä”.


Istun tässä ja kuuntelen, kuinka mies lusikoi suuhunsa mummon tekemää syntymäpäiväsuklaakakkua kaksosille. Vaikka silmiäni painaa väsymys ja lihaksiani uupumus niin mieleni tekee kirjoittaa. Käytännössä tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa, joko tämä kirjoittaminen toimii rentoutuksena kymmentuntisen työpäivän jälkeen tai sitten tämä on kirjallista alkusoittoa täydelliseen burnoutiin. Molempi parempi tai pahempi, molemmissa lienee lopputuloksena asioiden asettuminen oikeisiin mittasuhteisiin ainakin ajan kanssa. 

*

Dior olisi ollut  niin mielissään, kun Suuren ompelukisan viidennen kauden ensimmäisessä jaksossa ommellaan hänen innoittamansa kotelomekko (wiggle/sheat dress). Muodin pioneerina Diorin tunsi suunnatonta mielihyvää, kun hänen luomuksiaan kopioitiin, joko laillisesti tai laittomasti. 


Ja tuo jääkaapin vierestä kuuluva ultravinkuma. Mikä ihme saa aina tuon koiran aloittamaan marinansa juuri sillä siunaamaan hetkellä, kun saan ajatuksen päästä kiinni? Kotelomekon kanssa  yhtaikaa yleistyneet jääkaapit ja pesukoneet ovat muuten oiva esimerkki tavallisen 50-lukuisen tallaajan halusta kurkistaa silloisen luokkayhteiskunnan raja-aidan vihreämmälle puolelle, jossa kaikki on aina paremmin.

*

Kuitenkin Dior olisi niin mielensä pahoittanut siitä, että hänen rakastamansa kotelomekko ommellaan arkisesta puuvillasta 60-luvun retrokuosilla ja värien ilotulituksella, josta sademetsän kakadukin on kateellinen. Diorin repertuaarin kuuluivat loisteliaat ja klassiset kankaat sekä ylellinen tuntuma vastaiskuna juuri päättyneelle toiselle maailmansodalle. Valmisvaatteissa puolestaan tekokuidut olivat se juttu ja varsinkin nylon teki tuloaan. Lisäksi 50-luvulta voi löytää myös haute couture muotia tekokuidusta ommeltuina. Puuvillaa, herran tähden kotelomekkoa ei suristella arkisesta puuvillasta.

*

Nyt taidan joutua antamaan periksi sekä väsymykselle että koiralle. Laitan koiralle kuivamuonat kuppiin. Itsellä ja miehelle sohvan nurkkaan rentouttavat kamomillateet. Sitten kipaisen rivakasti hampaiden pesulle ja suuveden purskuttelun jälkeen turvallisella kainalopaikalla kohti höyhensaaria. Jatkan siis huomenna. 

*

Suuren ompelukisan räätäli Grant kehottaa käyttämään ryhdikästä kangasta – puuvillaa, jotta kotelomekon muodot saadaan näkyviin. Grantin mielestä pahinta, mitä voi käyttää kotelomekkoon on liian ohut tai joustava kangas. Voin jo kuulla Diorin parkaisenvan mielessään, että ei näin. Diorin aikaan mekon päällyskankaaksi valittiin ylellinen ja kauniisti laskeutuva silkki. Vaatteen ryhdikkyys haettiin puolestaan erilaisilla tukimateriaaleilla, jotka ommeltiin suoraan kiinni päällyskankaaseen.

Diorin ateljeen ompelijattaret olisivat testailleet kotelomekkoprojektiin useampaakin tukikangasta vinoonleikattuna ennen lopullista valintaa. Tukikankaiksi hyviä valintoja olisivat olleet ainakin silkistä valmistettu organza, marquisette (verkkokangasta), shantung ja tafti. Myös laadukas nenäliinapellava sekä hevosen tai vuohen karvasta valmistettu hiuskangas (hair canvas) olisi voinut kelvata herra Diorille.

  Mitä ilmeisemmin herrat Dior ja Grant olisivat olleet harvinaisen yksimielisiä, ettei kotelomekkoon ommella kiinteää vuorta ja kuvio on kohdistettava justiinsa leikkuusaumoissa. Vuori tekee vaatteesta paksun ja haittaa vaatteen laskeutuvuutta ja huono kuvioiden kohdistaminen tekee vaatteesta halvannäköisen. Siihen se herrojen yksimielisyys päättyikin, sillä Dior olisi ommelluttanut mekon alle oikean alusmekon, kun Grant jätti vuoren kokonaan pois ja huolitteli pääntien ja kädentiet muotokaitaleilla.

Tosin  haastavaksi näiden vanhojen couturier tapojen käyttämisen osana reality show konseptia tekee käytettävissä oleva aika, koska kotelomekko on valmistettava varttia vaille neljässä tunnissa. Niinpä ohjelmassa ei ole aikaa testailuille eikä käsinompelulle. Toiseksi, mistä (koti)ompelijat näitä tekniikoita oppisivat, kun usein ompelun alkeet opetellaan kaavalehdestä tai -pussista, jossa painoteknisistä syistä ilmaisu on varsin niukkaa ja väitelauseet lyhyitä. Ompele muotolaskokset. Kun pitäisi kuvan kanssa ohjeistaa, että muotolaskokset ommelleen kauniisti kaartaen, niin ettei valmiin muotolaskoksen päähän muodostu ylimääräistä nänniä. 

*

En muuten jatkanut tätä esseen kirjoittamista huomenna vaan vasta lauantaiaamuna yhdessä kuorsaavan koiran kanssa. Mies on jossain mökillä poikienreissulla koko viikonlopun. Periaatteessa voitaisiin Topi-koiran kanssa herätellä henkiin aamuinen kirjoittamisen perinne, jota joskus tehtiin varsin säännöllisesti. Usein kirjoittelin tuhinan rytmittämänä psykologian aineopintojen esseitä tai joutohetkinä Cameronin aamusivuja.


*Mainoslinkit alkavat tästä



*Mainoslinkit päättyvät tähän


Lukemista ja katsomista

Cameron, Julia, The Artist Way: A spiritual path to higher creativity. Souvenir Press 2020.

Fashionary, Fashionpedia. Fashionary International, Hong Kong 2017.

Seeling, Charlotte, Muoti. Könemann Verlagsgesellschaft mbH,  Italy 1999.

Shaeffer, Claire B., Couture Sewing Techniques. The Taunton Press, Newtown 2011.

Watson, L, Vogue Fashion – Muodin luojat. Readme.fi, Kiina 2010.

Yle Areena, Suuri ompelukisa, Jakso 1: kotelomekko. 5. kausi. Katsottu 2.10.2021.


Kommentit

Kuukauden luetuimmat